Test af klimavenligt værksted

Klima | 03-09-2021 |

Som det første forsikringsselskab i landet vil Topdanmark teste et nyt klimavenligt koncept til reparation af små bilskader. De nye ”drive-in skadecentre”, som Carbucks står bag, kan reparere bilen på kun to timer og udleder 95 procent mindre CO2 end et traditionelt værksted.

Hjul

Test af CO2-besparende værksted

En ny intelligent og CO2-besparende reparationsmetode af biler lanceres nu i Danmark, og som de første har Topdanmark indgået en aftale med firmaet bag, Carbucks, der også er en del af forsikringsselskabets autonetværk.

Sammen skal parterne høste erfaringer om potentialet for både at styrke kundeoplevelsen og reducere CO2-udledningen.

”Vi har store forventninger til de nye miljøvenlige drive-in skadecentre, og vi oplever en stor interesse for klimavenlige alternativer hos vores kunder,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

“Testen af de nye klimavenlige skadecentre er et vigtigt initiativ i Topdanmarks ambitioner om at reducere CO2-udledningen og tilbyde nye services, der skaber værdi for kunderne før, under og efter skaden”, siger han.

Ved blandt andet at optimere processen og indretningen af de tekniske faciliter forventes CO2-udledningen at blive nedbragt til kun 2,13 kg, når biler repareres i de nye skadecentre. En sammenlignelig reparation med den hidtidige metode udleder 45,47 kg CO2. Det betyder en reduktion i CO2-udledningen på 95 procent.

Fra fem dage til to timer

Det første grønne skadecenter testes i efteråret 2021, og afhængigt af erfaringerne er det planen at åbne flere skadecentre i løbet af 2022.

Her kan der repareres skader, hvor det ikke er nødvendigt at udskifte dele på bilen. En analyse af skader blandt Topdanmarks kunder viser, at det typisk er tilfældet for bilskader under 15.000 kroner.

Metoden gør det samtidig langt nemmere for kunderne at få ordnet småskader.

”Mange har prøvet at køre rundt med en bule eller en ridse i bilen. Normalt kan det selv med en mindre skade tage op til fem dage, hvor man skal undvære sin bil, når den skal på værksted. Med den klimavenlige løsning kan kunder på sigt få bilen repareret på to timer,” siger Rasmus Ruby-Johansen

”Det vil naturligvis fortsat være op til vores kunder selv at beslutte, hvilket værksted de foretrækker at benytte,” siger han.

Udover de specialdesignede metoder, som bidrager til at reducere CO2-udledningen, vil langt færre biler også skulle have ny kofanger. Det bidrager yderligere til at reducere udledningen af drivhusgasser, fordi der ikke skal produceres nye, og omfanget af plastaffald fra kasserede kofangere bliver reduceret.

Kontakter

Troels Karlskov
Pressechef
Tlf: 30 30 15 00
Mail: tkj@topdanmark.dk

Kilde: Topdanmark

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Transport | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Transport | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Transport | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Transport | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.