Raffinaderiernes rolle misses af Klimarådet når det kommer til den tunge trafik

Klima | 14-10-2021 |

Klimarådet har netop offentliggjort rapporten ”Veje til en klimaneutral lastbiltransport”. Netop omstillingen af den tunge transport bliver rigtig vanskelig, fordi vi ikke som i persontransporten i samme grad, kan pege på én teknologi (elbiler) som løsningen.

Kalundborg, DK, Raffinaderiet, FDO

Kalundborg, DK, Raffinaderiet, FDO

Klimarådets rapport indeholder en god gennemgang af flere forskellige teknologiers fordele og ulemper, men desværre overser Klimarådet raffinaderiernes rolle i omstillingen. Det ærgrer Drivkraft Danmarks direktør Jacob Stahl Otte:

 

–  De to danske raffinaderier producerer i dag, hvad der svarer til 40 % af Danmarks samlede energiforbrug. Samtidig er de i fuld gang med at omstille sig til en fremtid, hvor både det de producerer, og det de producerer af, ændrer sig. Med de rigtige rammebetingelser kan raffinaderierne levere store CO2-reduktioner både i transporten og andre sektorer, siger Jacob Stahl Otte.

Et argument imod udviklingen af flydende VE-brændstoffer, der kan anvendes i dieselmotorer er, at de risikerer at forsinke udviklingen af alternativer som el- og brintlastbiler. Den præmis køber Jacob Stahl Otte dog ikke:

– Raffinaderierne ser ligesom alle os andre ind i en fremtid, hvor vejtransporten i høj grad elektrificeres. Det betyder, at efterspørgslen efter benzin og diesel falder – især efter 2030. Samtidig forventer alle, at der kommer en øget efterspørgsel efter grønne brændstoffer til fly og skibe, ligesom industrier, som kemikalieindustrien, der i dag bruger oliebaserede produkter, i stigende omfang vil efterspørge bæredygtige alternativer. Det kan raffinaderierne levere med en tilpasning af de eksisterende anlæg. Derfor skal man ikke frygte en sådan lock-in effekt.

Raffinaderierne vil i fremtiden udvikle sig til store PtX-fabrikker:

– Næst efter råolie er brint i dag den væsentligste råvare i raffinaderiernes produktion og processer. I takt med raffinaderiernes omstilling af deres råvareinput imod mere affaldsbaserede fraktioner, methanol, pyrolyse-olie osv. stiger behovet for brint til at kunne producere de færdige produkter yderligere. Den brint vil komme fra elektrolyse baseret på grøn strøm. Dermed vil PtX-produktionen for alvor komme op i en skala, der kan mærkes på det danske CO2-regnskab og dermed 70 %-målet. Det er ærgerligt at Klimarådet ikke ser den sammenhæng.

Drivkraft Danmark vil snarest komme med en række initiativer, der skal fremme raffinaderiernes rolle i omstillingen frem mod 2030 og 2050.

Pressekontakt

Jacob Stahl Otte
Direktør
jso@drivkraftdanmark.dk
33 45 65 16

Jeppe Røn Hartmann
Politisk chef
jrh@drivkraftdanmark.dk
21 48 48 37

Kilde: Drivkraft Danmark

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Klima | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Klima | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Klima | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Klima | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.