Ny aftale sikrer bedre vilkår på Lademarkedet

Klima | 28-10-2021 |

Anders Eldrup beskriver dele af lademarkedet som det ”Vilde Vesten” i hans delrapport, som han har fremlagt her i vinter. Rapporten er anden del af en større rapport, som er offentliggjort her til vinter. Der skal gøres op med disse tilstande og det sørger en ny politisk lovgivning for. Tydelige rammer inden for lademarkedet er nødvendigt og Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, bakker op om den nye lovgivning.

Eltilbil

– Det er rigtig positivt, at vi med den brede aftale blandt andet får rammerne på plads, så kommunerne fremadrettet skal sende ladepladser i udbud. Dermed undgår vi Klondyke-tilstande som for eksempel på Frederiksberg, hvor kommunen har tildelt en af sine mest attraktive grunde til en dominerende ladeoperatør uden at teste markedet og uden at tage markedsleje for grunden. Med udbud kan kommunerne udbrede ladestandere og samtidig understøtte konkurrencen til gavn for forbrugerne.

– Det er også positivt, at kommunerne får lov til at understøtte markedet dér, hvor der er brug for det. I den forbindelse er det dog helt afgørende, at kommunerne understøtter markedet og ikke spænder ben for det, som vi desværre har set flere steder. Ofte vil de attraktive placeringer være på private arealer på tankstationer, ved indkøbscentre og foran supermarkeder. Så nytter det jo ikke, at kommunerne smider offentlige penge efter konkurrerende ladestandere på de mindre attraktive arealer lige i nærheden. Det kan i værste fald føre til færre og ikke flere offentligt tilgængelige ladestandere.

I forhandlingerne op til aftalen er der lagt vægt på at man skal kunne benytte forskellige betalingsløsninger. På hurtig-ladestationer samt lynladere skal der kunne betales med betalingskort. På de langsommere ladestationer ser man på løsninger som roaming og betalingskort. I pressemeddelelsen forlyder det at, ”oplevelsen af at oplade elbiler skal minde mindre om nethandel, men mere om at handle på en tankstation”. Denne sammenligning er Jacob Stahl Otte helt enig i.

– Det er godt, at vi nu får klarhed over de krav, der fremadrettet vil være ift. betalinger og prisskiltning. Tankstationer er kendetegnet ved tydelige priser og nemme betalingsløsninger. Det samme forventer fremtidens elbilister naturligvis. Her er det dog vigtigt, at man i lovgivningen også tager højde for, at der er en rivende udvikling inden for digitale betalingsløsninger og roaming, som vi forventer vil blive langt mere udbredt fremadrettet, slutter Jacob Stahl Otte.

Kilde: Drivkraft Danmark

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Klima | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Klima | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Klima | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Klima | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.