Nøglen til CO2-neutral skibsfart ligger i teknologien

Klima | 26-10-2021 |

Der udvikles hele tiden på nye måder at kunne gøre skibstransport CO2-neutralt, og en ny teknologi giver håbet om at alle de eksisterende 4-takts skibsmotorer kan begynde at sejle på ammoniak metanol. Det betyder altså at de forhåbentligt kan kategoriseres som CO2-neutrale i den nærmeste fremtid.

teknologisk intitut, technological Institute, motor,

Ligesom alle andre transportmidler, så står skibsfarten med et ligeså stort pres om at blive CO2-neutrale, og være en stor del af lave en kæmpe reduktion i det klimamæssige fodaftryk. Der er sat mål og forpligtelser i branchen, og når vi har nået 2050, så skal der være en reduktion på 50% af CO2-udledningen. Det forventes også at verdenshandlen og skibstransporten kommer til at stige i et hastigt tempo ved siden af forpligtelsen ved det klimamæssige aftryk. Den nye teknologi med Ammoniak og Metanol ses som et seriøst værktøj til at kunne nå målet.

– Anvendelse af grøn metanol reducerer CO2-udledningen med ca. 70 procent og er derfor et attraktivt brændstof. Det er samtidig et tilgængeligt brændstof, som er let at transportere, siger projektleder Lars Overgaard, Teknologisk Institut.

Udvikling på injektoren af brændstoffet

Det store projekt bliver støttet af Energistyrelsen af deres støtteprogram EUDP, og der er lige nu fokus på Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts skibsmotorer. Udviklingen af den nye teknologi har fokus på at de eksisterende skibe kan sejle på Metanol, og selvsagt også de nye skibe. Man har som 2. prioritet fokus på mulighederne ved ammoniak.

– Udfordringen med metanol er at få brændstoffet til at tænde. Derfor skal vi udvikle en injektor, som sprøjter en mindre mængde diesel ind først, som sikrer tænding og derefter metanol, forklarer Lars Overgaard.

Teknologisk Institut tester injektoren på en lastbilsmotor. Dernæst så bliver 3D-printet prototyper i 1:1 forhold.

Kommerciel løsning til metanoldrift

Motorproducenten, MAN Energy Solutions, har interesse i at være med i forreste række på CO2-neutarle brændstoffer.

– Vi oplever stor interesse for alternative brændstoffer. Efter projektet håber vi at stå med en prototype, som vi kan skalere op til egne motorstørrelser og dermed tilbyde en teknisk løsning til metanoldrift i både eksisterende og nye skibe, siger Finn Fjeldhøj, chef for MAN Energy Solutions, Holeby.

Teknologien skal sørge for at vi sidder med et hurtigt skift fra Metanol til diesel, hvis der skulle opstå nogen form for komplikationer med metanolforsyningen.

– Det er essentielt, at vi finder pålidelige løsninger, der sikrer stabil drift og strømforsyning på skibe, siger Finn Fjeldhøj

teknologisk intitut, technological Institute, motor,

Billedtekst: teknologisk intitut, technological Institute, motor

CO2-neutralt ammoniak

Ammoniak vil blive undersøgt som endnu et brugbart brændstof.

– Ammoniak indeholder ikke kulstof og danner dermed ikke CO2. Vi vil undersøge, hvordan forbrændingsegenskaberne er for ammoniak og med brint som støttebrændsel. Hvis brint er baseret på grøn strøm, så får vi et CO2-neutralt brændstof, forklarer Peter Glarborg, professor, DTU.

Han understreger at DTU’s laboratorier vil undersøge den konkrete kemi for ammoniak og brint, og hvorvidt de er egnet til at kunne fungerer som konkrete brændstoffer i en motor.

– Hverken ammoniak eller metanol er fantastiske brændstoffer. De kræver begge et støttebrændsel for at sikre antænding, så det kræver en teknologiudvikling. Den nye injektor er et nøgleelement for at få disse alternative brændstoffer til at fungere i praksis, siger Peter Glarborg, professor, DTU.

Kilde: Teknologisk Institut

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Klima | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Klima | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Klima | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Klima | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.