Lindabs grønne lastbiler – vi kører på gas

Klima | 11-02-2022 |

Med en strategisk ambition om at reducere sit klimaaftryk søger Lindab løbende nye måder at nedbringe CO2-udledningen fra virksomhedens produktion og transport. Som et led i den indsats indfører Lindab nu transport med gaslastbil på udvalgte strækninger.

Det er ingen hemmelighed, at byggebranchen har et medansvar, når det kommer til at finde bæredygtige veje frem mod den grønne omstilling.

”Hos Lindab har vi en overordnet strategi om at reducere vores klimaaftryk, og derfor er vi hele tiden på jagt efter nye måder at nedbringe CO2-udledningen i forbindelse med produktion og fragt af vores produkter,” fortæller Rikke Nørrevang, bæredygtighedschef i Lindab Danmark.

Som et led i arbejdet med at reducere sit klimaaftryk indfører Lindab nu transport med gaslastbil.

”I Lindab undersøger vi løbende nye måder, hvor vi kan reducere vores aftryk. Det gælder hele vejen rundt fra produktionen til fragten til slutkunden. Vi arbejder i forvejen meget med planlægning og optimering af ruterne hver uge for at sikre, at vi kører så få kilometer som muligt. Vi kan se, at en lastbil, der kører på gas, er en oplagt løsning til transporten af produkter fra Jels til Nordtyskland, og tiltaget vil bidrage med en markant reducering af CO2-udledningen,” siger René Jensen, salgschef i Lindab.

gas lastbil 1

Gas i tanken

Et skridt i den rigtige retning

At valget er faldet på en gaslastbil på netop strækningen mellem Jels og Nordtyskland, skyldes ifølge Lindab en kombination af behov og infrastruktur.

”Transporten til Tyskland består af lange stræk med en tung last, der skal kunne løftes med kran, og der kan lastbiler på el ikke være med endnu. Samtidig er der begrænset mulighed for at tanke gas i Danmark, og det giver derfor ikke mening for os at bruge gaslastbiler til transporten i Danmark,” siger René Jensen og fortsætter:

”Vi kommer til at tilpasse flåden undervejs, og det her er hverken vores første eller sidste skridt mod en mere bæredygtig forretning. I stedet for at sidde og vente på den perfekte løsning for alle strækninger, har vi valgt den bedste løsning ud fra vores behov i dag.”

Transporten med gaslastbil foregår i samarbejde med Frode Laursen. Til at starte med kører gaslastbilen på naturgas med en besparelse på 20 procent, men det er planen at skifte til biogas, når tankning af biogas bliver udrullet i Tyskland senere på året. Med biogas i tanken vil lastbilens CO2-udledning reduceres med tæt på 100 procent.

Kilde: Lindab

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Transport | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Transport | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Transport | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Transport | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.