Klimaneutralitet i Hansgrohe er ved at være en realitet

Klima | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine milepæle i 2021: Alle tyske afdelinger er klimaneutrale med hensyn til direkte emissioner og energiforbrug.

hansgrohe klimaneutral

Hansgrohes nye symbol, som understreger virksomhedens ambitiøse klimamål og sociale ansvar, viser en vanddråbe stiliseret som et fingeraftryk.

I begyndelsen af året gik alle virksomhedens afdelinger globalt over til grøn energi, og den elektriske energiforsyning er udelukkende baseret på grøn strøm. Dette muliggør årlige besparelser på over 26.000 ton CO2. På de tyske fabrikker samt i Wasselonne, Frankrig, og i Shanghai, Kina, har supplerende energieffektivitetsanalyser identificeret yderligere potentiale for at spare endnu mere el med f.eks. solcelleanlæg. En del af potentialet ligger i et øget fokus på planlægningen af energiforbruget, så solstrålerne kan udnyttes effektivt samt for at undgå spidsbelastninger i produktionen. I Shanghai er varmesystemet til galvaniseringsprocessen allerede baseret på varmepumpeteknologi. Alle internationale produktionsanlæg har derudover sat deres egne bæredygtighedsmål for vand, affald og energi.

Resultatet: Inden udgangen af 2022 vil alle globale afdelinger hos Hansgrohe have skiftet til grøn strøm og have opnået klimaneutralitet med hensyn til direkte udledninger og energiforbrug. Alle afdelingernes udledninger opgøres lokalt i den pågældende afdeling og gøres transparente for hele Hansgrohe-koncernen som en del af Corporate Carbon Footprint-projektet. Virksomhedens bæredygtighedsudvalg, ledet af COO Frank Semling, vil indgå på tværs af alle internationale afdelinger for at identificere og undersøge bæredygtighedspotentiale. Derudover forventer Hansgrohe, at alle A-leverandører i fremtiden underskriver en Green Company Agreement – en forpligtelse til at overholde miljøledelseskravene. Forskningen i alternative, mere miljøvenlige materialer til produkter er også i fuld gang. Til dette formål arbejder Hansgrohe intensivt med sin samarbejdspartner Materialscout.

Hansgrohe støtter Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader. “Vores plan er skridt for skridt at nedbringe udledningen af CO2i virksomheden,” siger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability hos Hansgrohe. Han står i spidsen for et strategisk initiativ grundlagt i 2020, der hver dag driver Hansgrohes grønne transformation lidt længere med innovative tilgange og praktiske anbefalinger. “Denne proces er dyr og kræver en stor indsats, men at kompensere for klimaskader ville sandsynligvis koste os mere.” Derfor er Hansgrohes strategi: Reduktion frem for kompensation.

Beskyttelse af vand som en værdifuld ressource

Et andet fokus hos Hansgrohe er vand. “For os er vand lig med liv. Det er vores passion,” siger CEO Hans Juergen Kalmbach. “Det er derfor, vi beskytter denne værdifulde ressource og konsekvent implementerer alle nødvendige foranstaltninger for at nå vores ambitiøse bæredygtighedsmål.” I dag har Hansgrohe allerede brusere i sortimentet, der bruger op til 60 % mindre vand end konventionelle produkter – med samme bruseoplevelse. Hele produktporteføljen vil blive konverteret til vand- og energibesparende produkter. Også i produktionen er vandet beskyttet gennem lukkede vandkredsløb i de enkelte produktionsanlæg. Derudover forskes der i en vision om et fuldstændig klimaneutralt badeværelse.

Hansgrohes fremtidige fokus i forhold til cirkulær økonomi spiller også en stor rolle i virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Tanken bag dette er at bevare naturressourcerne ved at oparbejde ressourcer, der har været brugt én gang, og gøre dem tilgængelige igen som produktionsmaterialer. Fabrikkerne er allerede i gang med at omsmelte varer med produktionsfejl for at kunne bruge disse råvarer på ny.

Hansgrohe er “i kontakt med vores planet”

Med holdningen “In Touch with our Planet” er Hansgrohe engageret i sit sociale ansvar både nu og i fremtiden: For vandet, for klimaet, for kredsløbet. Fra nu af vil denne holdning blive formidlet af et signet, som Hansgrohe vil bruge i sin bæredygtighedskommunikation: En dråbe vand stiliseret som et fingeraftryk. “Alt i alt ser vi ikke bæredygtighed som en spurt, men mere som et ekstremt maraton, der vil forbedre vores vilkår til en værdiskabende og økonomisk succesfuld fremtid,” siger Hans Juergen Kalmbach.

Kilde: Hansgrohe

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Klima | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Klima | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Klima | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Klima | 21-03-2022 |

Hvis politikerne virkelig mener, at CO2-fangst er en del af vejen til klimaneutralitet i 2050, skal kommunerne også have lov til at drive fangst som […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.