Danmark åbner nu det første tankanlæg med flydende gas til lastbiler

Klima | 31-01-2022 |

Q8 åbner nu Danmarks første tankanlæg til lastbiler, der kører på flydende gas. Det er et mål for virksomheden at kunne levere alternativer til diesel i transportsektoren, og anlægget er en vigtig milepæl i arbejdet med at udfase de traditionelle brændstoffer over tid. På sigt vil Q8 sælge flydende biogas fra anlægget.

Niels Flemming Hansen (MF) indvier officielt anlægget

Anlægget blev officielt indviet den 27. januar, og nu kan lastbilchauffører tanke LNG (Liquefied Natural Gas) på anlægget i Padborg. Dermed bliver LNG nu for første gang tilgængeligt for lastbiler i Danmark og være med til at skubbe til omstillingen for lastbilbranchen og den tunge trafik.

LNG-tankens placering på Q8’s IDS-anlæg i Padborg, er lige op ad den jyske hovedfærdselsåre for nordgående og østgående trafik og derfor er det et knudepunkt for transport af varer mellem Skandinavien og resten af Europa. Padborg er en af Europas travleste transportcentraler, hvor over 7.000 lastbiler dagligt passerer igennem.

Hos Q8 har vi ét klart mål med projektet. Vi ser en stigende efterspørgsel på CO2e-reducerende løsninger inden for den tunge godstransport, og flere virksomheder stiller krav til, at deres gods fragtes med lavere CO2e-udledning, som kan opnås med fx flydende gas. Vi vil gøre det muligt for vores kunder at køre på mere klimavenlige alternativer, og med anlægget i Padborg har vi på sigt muligheden for at sikre vores kunder en endnu større CO2e-reduktion ved helt eller delvist at levere flydende biogas fra anlægget, siger Gert Thomasen, Head of Fleet & IDS hos Q8.

Transportordfører for Det Konservative Folkeparti, Niels Flemming Hansen (MF), åbnede officielt anlægget ved torsdagens åbning.

Anlægget her i Padborg er et godt eksempel på konkret handling, som vi har brug for, hvis vi i fællesskab skal nå vores klimamål. En CO2e-reduktion på 20 % på LNG sammenlignet med diesel er virkelig noget, der batter, og når vi står her i Padborg, hvor 7000 lastbiler dagligt passerer igennem, så er der virkelig spændende perspektiver i dette anlæg. Q8 viser i dag, at de er villige til at tage et medansvar for omstillingen i transportbranchen, siger Niels Flemming Hansen

Udover Niels Flemming Hansen talte også Susanne Provstgaard, næstformand i Padborg Transportcenter, ved åbningen.

Et vigtigt skridt i omstillingen af den tunge transport

I modsætning til Danmarks nabolande har transportsektoren herhjemme ind til i dag været frakoblet muligheden for optankning af LNG. LNG er et udbredt brændstof i den tyske transportsektor og er også bredt tilgængeligt i både Sverige og Norge. Sammenlignet med diesel udleder LNG-lastbiler op til 20 % mindre CO2e og eliminerer fuldstændigt udledningen af svovl.

Målsætningen for Q8’s investering i LNG-anlægget er at gøre det nemmere for de danske og nordeuropæiske lastbilfirmaer at investere i renere teknologi ved at gøre et mere klimavenligt alternativ tilgængeligt.

Makeen Energy har leveret anlægget i Padborg. Det er et fuldautomatisk anlæg og kræver intet personale – chaufføren kan selv fylde sin tank på få minutter. Stationen bliver leveret med et avanceret online overvågningssystem og vil kunne servicere alle typer af lastbiler.

På vej mod yderligere CO2e-reducering i den tunge transport

Anlægget er modificeret til at kunne skifte fra LNG til flydende biogas (LBG), som er et brændstof baseret på genanvendte biologiske ressourcer og dermed en grønnere energikilde. Et skifte fra LNG til LBG vil derfor være uden yderligere investeringer på anlægget eller for vognmænd.

En væsentlig fordel ved at kunne tilbyde LBG i fremtiden er, at produktionen af biogas er baseret på rest- og affaldsprodukter fra fx landbruget. Derved kan dele af den tunge transport skifte til et mere bæredygtigt alternativ, samtidigt med, at CO2e-udledningen reduceres både i transportbranchen og i de industrier, der leverer til biogasproducenterne.

Fakta

LNG består af naturgas som er kølet ned til -162°C, hvilket omdanner gassen til en væske
Denne proces reducerer naturgassens volumen til 1/600, hvorved det kan bruges som bl.a. brændstof til lastbiler og skibe
Sammenlignet med diesel udleder LNG op til 20 % mindre CO2e
LNG eliminerer svovludledningen, og mængden af skadelige sodpartikler reduceres markant.
Flydende biogas, også kaldet LBG (forkortelse af ”liquefied biogas”), er kemisk identisk med LNG. Desuden er det et fossilfrit alternativ.

Kilde: Q8

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Transport | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Transport | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Transport | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Transport | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.