Dæk skal genbruges

Klima | 24-11-2021 |

Det er kun hver fjerde lastbil, der benytter sig regummierede dæk, på trods af at fordelene er væsentligt mange. Mindre råstofforbrug, laver CO2-udslip og færre udgifter er blandt de fordele der at finde ved regummierede dæk.

gummi

Euromaster vil sætte regummiering af dæk på landkortet, derfor er de nu blevet medlem af Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark.

Den grønne omstilling har mange forskellige tilgange, og man kan faktisk gøre brug af gamle metoder som uden problemer går under den grønne omstilling. Man har før i tiden benyttet sig af regummieret dæk i mange år, men niveauet af benyttelsen er langt fra tilfredsstillende endnu. Der skal derfor endnu en gang sættes større fokus på regummieringen, så de kan komme på lastbilerne.
Dækspecialisten Euromaster har sluttet sig til Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, hvor en af deres store agendaer er at få flere transportvirksomheder til at bruge genanvendelse af dæk, i stedet for at blive ved med at køre på splinternye dæk som de køber ind i dyre domme, når man kan bruge regummirede dæk.

– Hvor transportbranchen tidligere i vid udstrækning benyttede sig af muligheden for at genbruge og genanvende deres brugte dæk, er mange i dag i stedet tilbøjelige til at købe billigere dæk, som kun holder til ét dækliv. Og det er synd og skam, for regummiering af nedslidte dæk er sund fornuft både for miljøet og økonomien, fortæller formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Erik Neuberg Rasmussen. Han tilføjer:

– Derfor er det vigtigt for os i Fabrikantforeningen at have fået en spiller med Michelins kaliber på holdet. De vil kunne være med til igen at sætte regummiering på dagsordenen og udbrede budskabet om, at regummierede dæk har samme kvalitet som nye dæk, og at sikkerheden og holdbarheden er i top.

Grøn løsning

Selve processen når man skal regummirere består i, at man får gennemtestet karkassen. Ved en godkendelse, så fjerne man helt de nedslidte mønstre, og så går man ellers i gang med udbedre skader fra sten og rust i dækkets øverste bæltelag. Som afslutning lægger man et lag bindegummi, og derefter en ny slidbane på karkassen. Herefter går man i gang med at vulkanisere og dermed gendannes dækkets egenskaber.

– De bedste karkasser kan regummireres to gange. På den måde genskaber man et anvendeligt dæk, der kvalitetsmæssigt lever op til højeste standard, og hvor råvareforbruget er væsentligt lavere end ved produktionen af helt nye dæk, forklarer Lars Skov Andersen, der er ansvarlig for lastbildæk hos Euromaster i Danmark.

Man mindsker anvendelsen af olie med 70% når man regummirere og sa,tidig bliver der brugt 20 kilo mindre stål, det giver altså en besparelse på omkring 50 kilo råmateriale.

Kilde: Euromaster

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Klima

Klima | 06-04-2022 |

Fonden, som lanceres i april, skal finansiere udviklingen af klimavenlige løsninger til hotelbranchen med målet om at skabe en grønnere fremtid. I forbindelse med lanceringen […]

Klima

Klima | 05-04-2022 |

Klodens klima er ved at krydse den kritiske linje for en temperaturstigning på 1,5 grader. Hvis vi skal undgå de ødelæggende følger af det, skal […]

Klima

Klima | 25-03-2022 |

Meldgaard Miljø vinder EY Entrepreneur Of The Year 2021 i kategorien Sustainability. Juryen fremhæver bl.a. familievirksomhedens bidrag til, at vores samfund og andre virksomheder bliver […]

Klima

Klima | 22-03-2022 |

Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. Armatur- og bruseproducenten med hovedkontor i Tysklands Schwarzwald-region har allerede nået nogle af sine […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.