CO2-aftrykket skal sænkes med afgifter!
Klima | 14-10-2021 | Fagsiderne
Vi deler ikke Klimarådets tanker om en ensidig forøgelse af de danske dieselafgifter. Det vil måske gavne det danske 70 % mål, men vil blot flytte forbruget uden for Danmarks grænser og derfor have en yderst begrænset effekt på det globale klima.
I rapporten ”Veje til klimaneutral lastbiltransport” anbefaler Klimarådet generelt, at teknologineutrale afgifter skal drive den langsigtede omstilling af transporten. Det er Drivkraft Danmark helt enige i.
”En øget beskatning af det vi vil have mindre af – nemlig CO2 – er vi helt enige med Klimarådet i. En større omlægning af afgifterne med fokus på CO2-afgifter er et vigtigt skridt i retning af en omkostningseffektiv omlægning til alternative drivmidler til den tunge transport,” siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark
Jacob Stahl Otte er dog uenig i Klimarådets anbefaling af, at dieselafgiften på den korte bane skal hæves til det tyske niveau for at ”neutralisere” grænsehandlen med Danmark og Tyskland. En sådan manøvre vil nemlig ikke have den store samlede CO2-effekt, men vil flytte forbruget til Tyskland og dermed gavne Danmarks CO2-regnskab i Excel-regnearkene:
”Vi deler ikke Klimarådets tanker om en ensidig forøgelse af de danske dieselafgifter. Det vil måske gavne det danske 70 % mål, men vil blot flytte forbruget uden for Danmarks grænser og derfor have en y
derst begrænset effekt på det globale klima. Fokus skal være på en langsigtet afgiftsomlægning med reelle CO2-effekter”, slutter Jacob Stahl Otte.
Jacob Stahl Otte
Direktør
jso@drivkraftdanmark.dk
33 45 65 16
Kilde: Drivkraft Danmark
SENESTE NYT
ANNONCØRER