App viser fremmøde på kontoret – fleksibel arbejdsplads er vejen frem

Teknologi | 18-03-2022 |

Antallet af nystartede virksomheder eksploderede under corona, og appen MyDesk er en del af den statistik. Idéen kom da den første coronabølge lukkede landet ned, og virksomhederne måtte sende deres medarbejdere hjem. Nu hjælper de andre virksomheder med at spare både plads og penge

I næsten et år var Jesper Bo Larsen stort set den eneste fra teamet bag MyDesk, der tog turen til kontoret i Vallensbæk for at arbejde. Kun fem gange på det år fik han selskab af andre fra teamet. Og netop denne form for spild af kontorplads var med til at give Jesper idéen til en app, der kunne måle, hvor mange medarbejdere der mødte op på kontoret og havde brug for en arbejdsplads. Idéen udsprang fra et møde med en kunde, der manglede et overblik over, hvilke medarbejdere der var fysisk på kontoret. Det udviklede sig til en app, hvor medarbejderne kan registrere, hvornår de er på kontoret, og derfor skal bruge en plads og mad i kantinen. Derudover kan den måle alt fra, hvilke tidspunkter der er travlhed i kantinen, og hvilke mødelokaler der er i brug, til tilpasning af rengøring alt efter hvor medarbejderne har opholdt sig.

Hjemmearbejdet er kommet for at blive

Til dagligt arbejder den 40-årige co-founder Jesper Bo Larsen fra hjemmekontoret på Amager. Da han arbejdede fra kontoret, sad han heller aldrig lænket til et fast skrivebord, fortæller han:

“Jeg har egentlig altid arbejdet bedst, når jeg kunne tilpasse min siddeplads efter min arbejdssituation. Jeg oplever, at jeg er kreativ på en helt anden måde, når jeg sidder i skiftende miljøer med skiftende personer omkring mig.”

Før pandemiens indtog var det ikke nær så almindeligt at arbejde hjemmefra, og ifølge flere eksperter, er udviklingen fremskyndet med 10 år eller mere, fordi de fleste af os har været nødsaget til det i længere perioder ad gange. Derfor har mange arbejdspladser også givet medarbejderne mulighed for at arbejde mere hjemmefra og bruger det som et attraktivt gode i jobopslag.

Reducer spildtid og spildplads

Og selvom det deler vandene, når spørgsmålet falder på, hvor mange dage man bør være på kontoret om ugen, er de fleste både medarbejdere og virksomheder enige om, at hjemmearbejdet fungerer.

Men selvom der er flere fordele i at kunne sætte en vask over i frokostpausen, at kunne arbejde selvom børnene er syge hjemme og at spare køreturen til arbejdet, for blot at nævne nogle få eksempler, så følger der også udfordringer med.

“Det var pludselig en helt anden virkelighed folk vendte tilbage til. Hele vores måde at arbejde på har ændret sig, og der er langt flere, der nu fast sidder hjemme. Det har medført en masse spildplads,” oplever Jesper Bo Larsen. Han tilføjer: “Mange har formentlig oplevet at have brugt en time på at køre på arbejde for at finde ud af, at dem, man skulle have et møde med, deltager online. Det føles som spild af tid, og for nogle endda også som mangel på respekt for ens tid.”

Selvom appen matcher flere af de udfordringer, virksomhederne oplever i forbindelse med hjemmearbejdet, har pandemien også bragt benspænd for virksomheden.

“De fleste virksomheder havde jo tankerne et helt andet sted end på kontorsituationen under lockdown. Der handlede det mere om at overleve,” indrømmer han.

Dog ser fremtiden lys ud for Jesper Bo Larsen og Mydesk. De er nemlig ikke i tvivl om, at corona for alvor har sat skub i den fleksible arbejdsplads, hvor hjemmearbejdet er fast inventar. Derfor arbejder de fortsat på nye funktioner til appen, som reservation af elbilsladestandere på arbejdspladsen, gæsteregistreringer, booking af mødelokale inkl. forplejning, som netop er lanceret.

TDC, CODAN og Sundhed.dk er blandt de virksomheder, der allerede bruger Mydesk-appen til at optimere kvadratmeter og rengøring, og sikre at medarbejdernes behov for hjemmearbejde ikke påvirker bundlinjen negativt.

Fakta

Ifølge Mydesk stod en kontorplads tom 40 procent af tiden, inden corona-pandemien ramte landet og øgede dette tal betragteligt. I Danmark koster en kontorplads i gennemsnit 60.000 kroner om året, og da den kun bruges maksimalt 60 procent af tiden, er der potentiale til en besparelse på hele 24.000 kroner om året pr. bord.

Kilde: Mydesk

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.

SENESTE NYT

 
Teknologi

Kom og vær en del af det faglige forum, hvor du kan møde et stort netværk, finde produktnyheder, nye løsninger og blive klogere på, hvad […]

Teknologi

Særdeles attraktiv stilling i markedsledende teknologisk førende vækstvirksomhed Som applikations ingeniør hos Beckhoff bliver du en del af den særdeles kompetente tekniske afdeling, der har […]

Teknologi

Maskinstyring ud af boksen: Maskinbyggere kan vinke farvel til eltavler i grå metalskabe. Efter 10 års udviklingsarbejde har Beckhoff konstrueret et modulært system, der fjerner […]

Teknologi

Elektronik | 01-04-2022 |

En række offentlige myndigheder og selskaber starter i dag et forsøg med frisætning af data for el- og fjernvarmeforsyningen af bygninger i Aarhus Kommune. Målet […]

ANNONCØRER

close

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev, med nyheder og viden fra de brancher og fagområder du selv vælger...

Jeg ønsker nyheder fra disse fagområder:

Vi spammer ikke og du kan altid selv afmelde dig igen!
Se vores privatlivspolitik.